Het verhaal van: Advies Anno Nu

Bekijk hier ook de video van Advies Anno Nu!

Trends en ontwikkelingen in accountancy: Zo gaat “Advies Anno Nu” er mee om!

De trends en ontwikkelingen in accountancy. Hoe gaan concullega kantoren daar mee om? DizzyData bracht een bezoek aan “Advies Anno Nu” en schreef deze blog over hoe zij omgaan met; de krapte op de arbeidsmarkt, automatisering/digitalisering en hun veranderende businessmodel.

Dit is Advies Anno Nu.

Iris, oprichter van Advies Anno Nu, is haar kantoor begonnen in 2004. Ooit werkte zij in de binnenvaart maar heeft zij zich, net als veel van haar medewerkers, laten omscholen tot fiscaal adviseur. Advies Anno Nu richt zich op de ondernemer die het beste uit zichzelf wil halen. Van ZZP’er tot klein MKB. Voorop staat een héle goede dienstverlening, maar nog belangrijker is dat zowel klant als medewerker het fijn vinden met – en voor Advies Anno Nu te werken en privé en werk goed kunnen combineren. De natuurlijke groei komt dan vanzelf. En dat blijkt. Inmiddels telt het kantoor zo een 10 medewerkers. Met als gevolg een nieuw, groot en open kantoor aan de Industriestaat in Doetinchem.

Hoe gaat Advies Anno Nu om met: De krapte op de arbeidsmarkt?

De groei van Advies Anno Nu neemt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Het vinden van goeie mensen is de grootste. Hoe is het dan toch is gelukt te groeien naar 10 medewerkers? Op de werkvloer van Advies Anno Nu zie je het antwoord. Jonge mensen, en die vormen tot (fiscaal) adviseur anno nu.

We nemen aan op ontwikkelingspotentie. Hoe zijn je sociale vaardigheden? Vind je het leuk om nieuwe dingen te leren?”

De medewerkers van Advies Anno Nu zijn starters die beschikken over:

–  Analytisch vermogen
–  Empathisch vermogen
–  Sociale vaardigheden
–  IT savviness

De vaktechniek wordt aangeleerd, belangrijker is de vertaling naar de klant. Het draait niet om de cijfers maar de beleving van de ondernemer.

Hoe gaat Advies Anno Nu om met: Automatisering en Digitalisering?

Het aanleren van deze vaktechnieken kost natuurlijk veel tijd. Een hoge mate van automatisering zorgt er voor dat Advies Anno Nu niet alleen tijd heeft voor het aanleren van de vaktechnieken maar ook meer tijd heeft voor de klant, sales en (recruitment) marketing.

Het begon ooit met klanten die enorme bestanden aanleverde waar ik eigenlijk niets mee kon. Ik dacht als we dat nou eens slimmer aanpakken”

Advies Anno Nu besloot daarop een klantportaal te ontwikkelen waar zij scanners aan koppelde. Iedere klant kreeg dan een zelfde scanner in bruikleen en scande hun administratie. Vervolgens kwam dat – eigenlijk al digitaal dus – in een zelfde format in het klantportaal. Vandaag de dag vormt dit klantportaal nog steeds het centrale punt van de dienstverlening. Het klantportaal, de boekhoudsoftware en de salaris administratie zijn dan ook het uitgangspunt van verdere digitalisering en automatisering. Een proces waarbij wordt gekeken naar de impact op zowel de interne bedrijfsvoering als de dienstverlening naar de klant. Een proces van continu inventariseren en evalueren.

Uiteindelijk maakt automatisering het werk gemakkelijker en dat merkt de klant ook. Het is echter wel belangrijk dat je voorop blijft lopen. Advies Anno Nu denkt daarom constant na over de volgende stap in automatisering en digitalisering.

Omdat het zo gemakkelijk gaat bij ons weken we ondernemers los van hun huidige kantoor/boekhouder/accountant”

Rol van DizzyData.

De komst van DizzyData was één van de eerste stappen in automatisering voor Advies Anno Nu Omdat de scan en herken module van het boekhoudpakket tekort schoot in de herkenning van facturen heeft men besloten de overstap naar DizzyData te maken. En zo maakte zij ook kennis met andere voordelen van DizzyData: Het grootboek ziet er voor controle veel strakker uit en binnen veel administraties worden de boekingen vol automatisch verwerkt.

Download Ebook Winnaar van de toekomst

  • Indien je op download klikt, ga je akkoord met de
    privacy voorwaarden.
Meer weten over de toekomst van het accountants - of administratiekantoor? Lees het in ons E-book: "Winnaar van de toekomst".

Hoe gaat Advies Anno Nu om met: Het veranderende businessmodel?

Advies Anno Nu bekijkt samen met de ondernemer waar hij/zij op wil – of moet sturen om de beste versie van zichzelf te worden. Ook privé wordt daar in meegenomen, echt op micro niveau. Via een dashboard op zijn telefoon heeft de klant inzichtelijk hoe hij er voor staat ten opzichte van zijn persoonlijke kpi’s en voor aanvullende informatie kan hij inloggen op het klantportaal. Voor deze dienstverlening betaalt de klant in abonnementsvorm gebaseerd op aantallen facturen per maand.

Over een half jaar lanceert Advies Anno Nu een nieuw portaal waarbij de ondernemer via één centrale database toegang heeft tot de informatie die voor hem of haar relevant is. Toegang tot het betalingsverkeer van de klant via PSD2 helpt hen nog beter op micro niveau te adviseren.

Natuurlijk was het een uitdaging de klant en medewerkers mee te krijgen in de transitie naar waar zij nu staan. De klant van 10 jaar geleden komt nog wel eens binnen. Hij gooide voorheen zijn spullen neer (soms nog in papieren vorm), kreeg eens het in het kwartaal zijn BTW aangifte en had voor de rest geen inzage. Zo een klant moeten zij dan echt meenemen. Maar zodra zij de voordelen zien is de omslag gemaakt. Er wordt daarbij wel gekeken naar de veranderingsbereidheid. Gelukkig zijn er ook klanten die het direct een verademing vinden.

De oude garde kabbelt wel voort, maar zeker de jonge generatie verwacht meer. Het zal leiden tot een leegloop bij de kantoren die de transitie niet maken. Dus blijf niet hangen in wat altijd gewerkt heeft, stap over die drempel heen. Kijk bijvoorbeeld naar DizzyData, het inrichten van een administratie kost misschien 10 minuutjes tijd maar daarna hebben je medewerkers en klanten er zoveel plezier van!”

Onze referenties